قوانین یوتیوب برای کسب درآمد که باید بدانید

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد که باید بدانید

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های یوتیوب هستند که امکان فعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از یوتیوب و وضعیت این قابلیت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عدم رعایت این قوانین، امکان پیوستن یک کانال به برنامه مشارکت با یوتیوب و شروع درآمدزایی از محتوای کانال را از بین می‌برند. به علاوه، اگر یک کانال، پس از فعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از یوتیوب یا اصطلاحا مانیتایز کانال، قوانین مذکور را نقض کند، با جریمه‌های مختلفی از قبیل حذف ویدیوها، تعلیق فعالیت کانال، تعلیق کسب درآمد از تبلیغ‌های موجود بر روی ویدیوها، غیرفعال‌سازی مانیتایز کانال، حذف دائمی کانال و حتی حذف دائمی اکانت کاربر رو به رو می‌شود.

بنابراین، به منظور تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، باید خود را با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد آشنا کنید. در این مقاله از مجله وریاکو، مهم‌ترین قوانینی که باید در مورد کسب درآمد از کانال یوتیوب بدانید را برای شما تشریح می‌کنیم. به این منظور، ضمن معرفی قوانین فعال‌سازی مانیتایز کانال، دستورالعمل‌های مهم انجمن یوتیوب را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد و قوانین بازدید

قوانین بازدید یوتیوب از سری ابتدایی قوانین کسب درآمد از یوتیوب بوده و به شرایطی از قبیل زمان کل بازدیدها، تعداد بازدیدها و تعداد سابسکرایبرها یا مشترکان یک کانال یوتیوب بستگی دارد. هم‌چنین  باید بدانید که برای عضویت در این سامانه باید برنامه همکاری یوتیوب (YouTube Partner Program) در منطقه و کشور شما موجود باشد

شرط اصلی کسب درآمد از یوتیوب

یکی از شرایط اولیه برای کسب درآمد از یوتیوب داشتن حداقل ۱۰۰۰ مشترک برای کانال شماست. این شرط نشان می‌دهد که شما محتوایی جذاب و مورد علاقه برای مخاطبان خود دارید و می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای افزایش تعداد مشترکان خود، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تولید محتوای با کیفیت، تعامل با مخاطبان، همکاری با سایر یوتیوبرها و استفاده از تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنید.

شرط اصلی کسب درآمد از یوتیوب

مهم‌ترین قوانین کسب درآمد از یوتیوب کدام است؟

اگر قرار باشد یک کانال یوتیوب به درآمدزایی برسد و اصطلاحا monetize شود، باید واجد شرایط زیر باشد:

  • 1000 دنبال کننده برای کانال یوتیوب
  • 4000 ساعت تماشای ویدیو در کانال شما (در عرض 12 ماه)
  • داشتن اکانت AdSense
  • رعایت مجموعه قوانین فعالیت در یوتیوب

همانطور که اشاره شد، 12 ماه اخیر(یکسال) ملاک است و در این مدت زمان باید به این آمار و ارقام دست پیدا کنید. یعنی شما در طول یک سال اخیر باید 1000 سابسکرایب برای کانال خود بدست بیاورید و اگر چند دنبال کننده دارید که مربوط به سالها قبل هستند، محسوب نخواهند شد. 4000 ساعت نمایش هم باید در 12 ماه اخیر انجام شده باشد و نمایش‌هایی که مروبوط به قبل هستند، کمکی به شما نخواهند کرد. تجربه نشان می‌دهد به دست آوردن ۴ هزار ساعت نمایش راحت تر از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده یوتیوب است و بهتر است تمرکز خود را روی بدست آوردن 1000 سابسکرایبر بگذارید. بعد از اینکه شرایط بالا را داشتید، می‌توانید به یوتیوب استودیو خود مراجعه کرده و درخواست بررسی دهید. بعد از بررسی و تایید کانال شما توسط یوتیوب، شما قادر خواهید بود که با رعایت قوانین کسب درآمد از یوتیوب، درآمدزایی خود را آغاز کنید.

افزودن یک اکانت گوگل ادسنس به کانال یوتیوب

اگر می خواهید از فیلم های خود کسب درآمد کنید، یوتیوب به راهی نیاز دارد که این پرداخت ها را به شما انجام دهد. حداقل برای شروع شما به یک حساب گوگل ادسنس حساب گوگل ادسنس نیاز دارید. شما می توانید از حساب ادسنسی که قبلا ساخته اید استفاده کنید و یا اینکه چندین کانال را به یک حساب Adsense وصل کنید

قوانین یوتیوب برای تولید محتوا

یوتیوب دارای سیاست‌ها و قوانینی برای تولید محتوا است. برخی از مهمترین قوانین یوتیوب برای تولید محتوا عبارتند از:

  • محتوای قابل قبول محتوای تولیدی باید مطابق با قوانین و سیاست‌های یوتیوب باشد. محتوای تحریک کننده به خشونت، توهین، ترویج تروریسم، موارد جنسی ناهنجار، تبلیغات تقلبی یا غیرقانونی ممنوع است.
  • ارائه اطلاعات درست:از انتشار محتواهایی که پایه علمی ندارند، خودداری کنید. یوتیوب به شدت با ویدئوهایی که اطلاعات غلط به کاربران می‌دهند، برخورد کرده و محتوای مورد نظر را حذف یا آن را بلاک می‌کند.
  • محتوای مناسب برای کودکان: اگر محتوای شما برای کودکان است، باید محتوا را در قالبی مناسب و بدون ارائه هر گونه اطلاعات نامناسب (مانند خشونت یا موارد جنسیتی) باشد.
  • حفظ حریم شخصی: باید حقوق حریم شخصی دیگران را رعایت کنید و از انتشار اطلاعات شخصی بدون مجوز خودداری کنید.
  • استفاده از موسیقی: می‌توانید از موسیقی‌های بدون حق کپی رایت استفاده کنید یا مجوزهای لازم را دریافت کنید.

قوانین یوتیوب برای تولید محتوا

در جایی زندگی کنید که برنامه YPP در دسترس باشد

یکی از شرایط مانیتایز یویتوب این است که برنامه YPP یوتیوب در کشور محل سکونت شما فعال باشد. این برنامه در تعداد قابل توجهی از کشورها راه‌اندازی شده است اما ایران و چند کشور دیگر به‌ دلیل تحریم و مسائل دیگر تحت پوشش این طرح قرار ندارند. برای رفع این مشکل می‌توانید از راه‌حل‌های کمکی استفاده کنید که برای کاربران ایرانی وجود دارد

استفاده از آرشیو یوتیوب برای دسترسی به آهنگ های مجاز

اگر می خواهید به دام کپی رایت نیفتید باید محتوای مجاز در کانال خود بگذارید. بنابراین باید از آهنگ ها و فیلم هایی در محتوای خود استفاده کنید که اجازه نشر داشته باشند. یکی از راه های استفاده از آهنگ و ویدئوی مجاز مراجعه به یوتیوب لایبرری یا همان آرشیو یوتیوب است که می توانید از آن جا آهنگ های بدون کپی رایت را دانلود کرده و ویدئوهایی که محدودیت دارند را نیز بررسی نمایید.

همچنین برای اینکه بدانید چه نوع محتوای ویدئویی دارای محدودیت است به بخش ویدئوی خشن بروید تا بدانید که از چه ویدئوهایی می توانید در محتوای خود استفاده کنید.

کسب درآمد از یوتیوب در ایران چگونه است؟ | دور زدن یوتیوب

همانطور که گفته شد به دلیل تحریم هایی که وجود دارد کسب درآمد از یوتیوب در ایران کمی دشوار است. شما برای اینکه بتوانید از یوتیوب پول برداشت کنید و کارهای مالی خود را با یوتیوب انجام دهید، نیاز به حساب Google AdSense دارید.

در حال حاضر امکان ساخت این حساب برای افراد ساکن ایران وجود ندارد. شما می توانید اگر دوست یا آشنایی در خارج از کشور دارید از او بخواهید تا حساب را به نام خود ایجاد کند تا شما بتوانید از آن استفاده کنید. در این حین مراقب افراد سودجو نیز باشید چرا که می توانند پول شما را ندهند، بنابراین سعی کنید فردی قابل اعتماد پیدا کنید.

افتتاح حساب گوگل ادسنس نیازمند حساب بانکی و آدرس است و متاسفانه آدرس از کشور ایران را تایید نخواهند کرد و همچنین حساب های بانکی ایرانی. سعی کنید از روش های درست و قانونی کار خود را پیش ببرید، چون در صورتی که یوتیوب متوجه شود که او را دور زده اید، ممکن است کانال شما را ببندد و تمام زحمات شما هدر رود.

نه تنها در قسمت تایید حساب، در کل فعالیت خود فکر دور زدن یوتیوب را از سر خود بیرون کنید. شاید همان لحظه متوجه نشود اما الگوریتم های یوتیوب روز به روز در حال توسعه و پیشرفته شدن هستند و بالاخره یک روزی متوجه می شود که شما قصد داشتید یوتیوب را فریب دهید!

کسب درآمد از یوتیوب در ایران چگونه است؟

جمع بندی

در این مقاله تمامی قوانین مهم یوتیوب که تا سال 2023 نوشته شده است مورد بحث قرار گرفت. معمولا اکثر ایده‌های یوتیوبی هیچ یک از قوانین این پلتفرم ویدیویی را نقض نمی‌کند اما صرفا جهت احتیاط بهتر است قبل از اینکه چنل خود را استارت بزنید و شروع به تولید ویدیو کنید، قوانین را با دقت بخوانید.
فراموش نکنید که یوتیوب یک کسب و کار محسوب می‌شود. پس اگر در آن جدی هستید به قوانین مسلط شوید چراکه اگر فقط 3 استرایک بگیرید تمامی زحمات شما در یک لحظه از بین خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This is a staging environment